Thuiswerken door het coronavirus? Drie dingen waar je als bedrijf op moet letten.

Het coronavirus beheerst het nieuws. Nu het virus ook Nederland heeft bereikt nemen steeds meer bedrijven maatregelen. Thuiswerken is daar één van. Maar is de telewerkomgeving van een bedrijf hier wel op berekend? Drie dingen om op te letten.

1. Kan jouw IT-infrastructuur het aan?

Heeft jouw bedrijf voldoende licenties om alle medewerkers te kunnen laten thuiswerken? Hebben de servers voldoende capaciteit om grotere aantallen thuiswerkers te bedienen, of wordt het werken voor medewerkers tergend langzaam? Nu is een goed moment om dat uit te zoeken.

2. Kan jouw telecom-infrastructuur het aan?

Als alles aan de IT-zijde op orde is, kan de telecomverbinding van jouw bedrijf nog roet in het eten gooien. Is er wel voldoende capaciteit beschikbaar, of slibt deze verbinding helemaal vol? Kijk ook naar de service level agreement met je provider: is de volledige capaciteit gegarandeerd, of mag de provider ook een lagere snelheid bieden? Ook andere bedrijven in jouw omgeving zullen immers meer thuiswerkers hebben.

3. Is jouw bedrijf berekend op uitval?

Vaak is de thuiswerkomgeving een ‘nice to have’ waarvoor lagere beschikbaarheids- en dienstverleningsafspraken gelden. Maar als voor langere tijd grote groepen medewerkers moeten thuiswerken, dan wordt het een ‘need to have’. Uitval van verbindingen of systemen moet dan sneller hersteld worden. Heeft jouw bedrijf één internetverbinding? Dan is dat nu een kwetsbaar punt. Overweeg om er een tweede verbinding naast te leggen, liefst via een andere route en een andere provider.

Telekwetsbaarheid: Hoe afhankelijk is jouw organisatie van telecom?

Steeds meer organisaties vinden het belangrijk goed voorbereid te zijn op uitval van telecom. Maar hoe doe je dat? Agentschap Telecom helpt hierbij. Met praktische tools, tips en artikelen. Bekijk ze binnen het thema Telekwetsbaarheid.