Agentschap Telecom

Vragen en antwoorden Scheepvaart

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over maritieme apparatuur, het registeren en wijzigen van gegevens, over examens en bediengingscertificaten.

Hebt u een vraag waarop u hier niet het antwoord vindt, neemt u dan gerust contact met ons op zodat wij onze informatie kunnen aanvullen.

Hoe maak ik een nieuwe registratie aan?

Hebt u nog niet eerder apparatuur geregisteerd bij Agenschap Telecom, dan doorloopt u voor het registereren de volgende procedure:

  1. Open het Gebruikersregister (ook via 'direct regelen' rechtsboven op de homepage)

  2. Kies links voor 'inloggen'

  3. Kies voor 'nieuwe melding'

  4. U krijgt vervolgens verschillende opties om in te loggen. Als particulier logt u in met uw DigiD. Bedrijven loggen in met relatienummer en wachtwoord.

  5. Kies 'doe een melding maritiem mobiel frequentiegebruik'

  6. Vul de velden in die van toepassing zijn. Kies steeds voor 'ga verder' tot u de optie 'verzenden' krijgt

  7. Kies voor 'verzenden'

  8. Sluit af door op 'gereed' te klikken

Binnen tien werkdagen ontvangt u het nieuwe registratiebewijs per post

NB: hebt u al eerder apparatuur geregistreerd, volgt u dan de werkwijze die beschreven staat bij de vraag: 'hoe kan ik mijn gegevens aanpassen'.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?

U kunt in het gebruiksregister zelf uw gegevens wijzigen. De procedure hiervoor is als volgt:

  1. Open het Gebruikersregister (het kan druk zijn, probeert u het dan later nog eens)

  2. Kies ‘inloggen’

  3. U krijgt nu drie opties om in te loggen. Als particulier logt u in met uw DigiD, als bedrijf logtu in met relatienummer en wachtwoord.

  4. Klik het registratienummer aan van het vaartuig (begint met een 6 of een 7)

  5. Scroll naar beneden en klik op ‘wijzigen’

  6. Wijzig uw gegevens en kies steeds voor 'ga verder' tot u de optie 'verzenden' tegenkomt, kies dan voor 'verzenden'

  7. Sluit af door ‘gereed’ te kiezen

Inloggen met relatienummer en wachtwoord lukt niet, wat moet ik doen?

Om in te loggen in het gebruikersregister, hebt u sinds 2009 een DigiD nodig. Inloggen met relatienummer en wachtwoord is alleen nog mogelijk voor bedrijven en voor particulieren die in het buitenland wonen en daardoor niet de beschikking hebben over een DigiD code.

NB: Wilt u uw registratie aanpassen of intrekken, dan hebt u daarvoor uw eigen DigiD nodig. Het is niet mogelijk de DigiD van uw partner of huisgenoot te gebruiken.

Ik heb mijn vaartuig verkocht, wat moet ik doen?

Bij verkoop van uw schip inclusief apparatuur kunt u de registratie overzetten op de naam van de nieuwe eigenaar. Op deze manier voorkomt u dat de nieuwe eigenaar de apparatuur opnieuw moet programmeren. Indien het schip verkocht wordt naar het buitenland kunt u de registratie intrekken. Ook als u het schip verkoopt zonder apparatuur kunt u de registratie beëindigen. 

De procedure voor het overschrijven is als volgt:

  1. Open het Gebruikersregister
  2. Kies ‘inloggen’
  3. U kunt hier inloggen met uw DigiD of met relatienummer en wachtwoord.
  4. Klik het registratienummer aan van het vaartuig
  5. Scroll naar beneden en klik op ‘overschrijven’
  6. Als u klaar bent kiest u voor ‘gereed’ 
Hoe kan ik mijn registratie intrekken?

U kunt uw registratie intrekken in het gebruiksregister, de procedure hiervoor is als volgt:

  1. Open het gebruiksregister (het kan druk zijn, probeert u het dan later nog eens)
  2. Kies ‘inloggen’
  3. U kunt hier inloggen met uw DigiD of met relatienummer en wachtwoord.
  4. Klik het registratienummer aan van het vaartuig (begint met een 6 of een 7)
  5. Scroll naar beneden en klik op: ‘intrekken’
  6. Druk daarna op 'verzenden'
  7. Sluit af door op ‘gereed’ te klikken
Ik wil een registratie overnemen van iemand anders, kan dat?
  1. Open het Gebruikersregister
  2. Kies ‘inloggen’
  3. U krijgt nu drie opties om in te loggen. Particulieren loggen in met DigiD, bedrijven met relatienummer en wachtwoord.
  4. Kies 'nieuwe melding'
  5. Daarna voor 'een bestaande maritieme registratie overnemen'
  6. Voer de radioroepnaam in die u wilt overnemen
  7. Kiest vervolgens voor 'kopen'
  8. Als u klaar bent kiest u voor ‘gereed’
  9. U ontvangt de bevestiging van uw registratie binnen tien werkdagen in huis.
Waar kan ik examen doen?

In Nederland zijn de volgende instellingen aangewezen als maritieme exameninstanties.

Ik ben niet in staat aan een regulier examen deel te nemen, wat nu?

Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan Agentschap Telecom toestemming geven voor een bijzonder examen. Hiervoor kunt u een schriftelijk verzoek (laten) indienen bij het agentschap. Agentschap Telecom beoordeelt dan of u voor een bijzonder examen in aanmerking komt en zo ja, op welke manier het examen zal worden afgenomen.

Ben ik geslaagd voor mijn marifoon examen?

Voor informatie over een diploma (bewijs dat u bent geslaagd) kunnen wij u niet informeren.
Daarover kunt u informatie bij de exameninstantie verkrijgen.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn bedieningscertificaat krijg?

Vanaf het moment dat uw aanvraag binnen is, duurt het vier tot zes weken totdat het bedieningscertificaat wordt verzonden.

Ik ben mijn bedieningscertificaat kwijt, wat nu?

Bent u uw certificaat kwijt, stuur dan het volgende op:

  • Een brief met uw naam en adresgegevens
  • Een recente officiële pasfoto
  • Vermeld op de achterzijde van de foto duidelijk uw naam en geboortedatum

Stuur de gegevens naar:

Agentschap Telecom
t.a.v. Certificaten Maritieme Radiocommunicatie
Postbus 450
9700 AL Groningen

Zijn er kosten verbonden aan het aanvragen van een nieuw certificaat?

Ja, de kosten die Agentschap Telecom maakt voor de uitgifte van het certificaat betaalt u zelf en bedragen € 27,00 per duplicaat.

Ik heb het oude formaat bedieningscertificaat. Kan ik een nieuwe aanvragen? (Het oude formaat is uitgegeven voor 1 december 2016)

Ja. Dit kost € 27,00 per certificaat.

Wilt u een nieuw certificaat aanvragen, stuur dan het volgende op:

  • Een brief met uw naam en adresgegevens
  • Een recente officiële pasfoto
  • Vermeld op de achterzijde van de foto duidelijk uw naam en geboortedatum

Stuur de gegevens naar:

Agentschap Telecom
t.a.v. Certificaten Maritieme Radiocommunicatie
Postbus 450
9700 AL Groningen

Waarom brengt Agentschap Telecom kosten in rekening als ik een nieuw formaat bedieningscertificaat aanvraag?

De kosten voor het maken van een certificaat betaalt u zelf en bedragen
€ 27,00.

Blijft mijn oude certificaat geldig?

Ja, oude certificaten (uitgegeven voor 1 december 2016) blijven gewoon geldig. Deze voldoen aan alle (internationale) eisen die aan het bedieningscertificaat zijn gesteld.

Ben ik verplicht om het nieuwe formaat aan te vragen?

Nee, u bent niet verplicht om het nieuwe formaat aan te vragen. Oude certificaten (uitgegeven voor 1 december 2016) blijven gewoon geldig.

Hoe kan ik mijn AIS registreren?

U kunt uw AIS registeren door een melding in het frequentiegebruiksregister op deze website. U doorloopt hiervoor de volgende stappen:

  1. Open het Gebruikersregister
  2. Inloggen voor organisaties met uw relatienummer, wachtwoord of DigiD 
  3. Klik het registratienummer aan van het vaartuig waarvoor u AIS wilt registreren
  4. Scroll naar onderen voor de optie ‘wijzigen’
  5. Kies vervolgens ‘ga verder’ en vul bij AIS een ‘1’ in (pagina 2/4) 
  6. Ga nu verder tot het systeem 'gereed' aangeeft
  7. Binnen tien werkdagen ontvangt u het nieuwe registratiebewijs per post
Is AIS verplicht?

In Nederland is Rijkswaterstaat (van het Ministerie van Milieu en Infrastructuur) verantwoordelijk voor de eisen die gesteld worden aan de apparatuur aan boord van schepen. De stand van zaken rond de invoering van AIS kunt u vinden op de site van Rijkswaterstaat.

Zie ook:

Hoe kan ik nagaan welke ATIS-code geprogrammeerd is in mijn apparatuur?

Bij sommige apparatuur kunt u de ATIS-code zelf controleren met meegeleverde software. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje.
Is dit bij uw apparaat niet het geval, dan kunt u bij verkeersposten en bij de meeste sluizen uw ATIS-code op afstand laten uitlezen. U kunt ook uw leverancier laten controleren welke ATIS-code geprogrammeerd is.

Wat zijn voor-/nadelen van een vaste marifoon ten opzichte van een mobiele marifoon?

Voor de beroepsvaart is een marifoon verplicht. Voor de pleziervaart kunt u kiezen tussen een vaste en een mobiele marifoon. Het hangt van uw situatie af welke optie voor u het meest geschikt is. Hier vindt u een aantal aspecten om in overweging te nemen:

 Draagbare marifoon (portofoon)Vaste marifoon
PrijsRelatief lage aanschafprijs.Duurder in aanschaf, blijft achter aan boord dus gevoelig voor diefstal.
FormaatKlein en handzaam, gemakkelijk mee te nemen, maar daardoor ook eenvoudiger te verliezen.Groter, vast opgesteld aan boord van het schip.
StroomvoorzieningBatterij heeft een beperkte capaciteit.Direct aangesloten op het scheepsnet. Dus voldoende capaciteit.
Ontvangst/bereikDoor positie antenne beperkte ontvangst en bereik.Vaak gekoppeld aan hoger opgestelde antenne dus goede ontvangst/bereik.
GebruiksgemakOveral aan boord te gebruiken.Hangt vaak binnen dus niet zonder extra voorzieningen te gebruiken vanaf de 'stuurpositie'.



 

Is een marifoon voor de pleziervaart verplicht, of mag een portofoon ook?

In Nederland is Rijkswaterstaat (van het Ministerie van Milieu en Infrastructuur) verantwoordelijk voor de eisen die gesteld worden aan de apparatuur aan boord van schepen. Daarnaast kunnen lokale regels gesteld worden door de vaarwegbeheerder ter plekke.

Het gebruik van een VHF-marifoon (Very High Frequency) voor de pleziervaart (kleiner dan 20 meter) is niet verplicht tenzij de vaarwegbeheerder dit aangeeft.
Hiervoor kan hij een bord gebruiken met een rode rand en de letters VHF in het midden.
Deze informatie staat doorgaans ook op waterkaarten en in almanakken. Bovenstaande regel geldt alleen voor de Nederlandse wateren.
In andere landen kunnen andere regels van toepassing zijn.

Voor u als gebruiker is het van belang om de juiste afweging te maken.

Het bereik en de kwaliteit van een portofoon zijn minder goed dan die van een marifoon.

De voorwaarden voor een maritieme VHF-portofoon zijn:

  • de VHF-portofoon moet in het frequentiegebruikersregister worden opgenomen;
  • de gebruiker moet minimaal over een Basiscerfiticaat Marifonie (BC) beschikken;
  • de VHF-portofoon moet uitgerust zijn met ATIS (Automatic Transmitter Identification System);
  • de VHF-portofoon mag uitzenden met een vermogen tussen de 0.1 en 1 Watt ERP;
  • bij een zendvermogen van meer dan 1 watt moet dit vermogen schakelbaar zijn van 1 tot maximaal 6 Watt;
  • bij het gebruik van een VHF-portofoon zijn dezelfde kanalen toegestaan als bij een marifoon;
  • voor een VHF-portofoon en marifoon zijn dezelfde gebruikersbepalingen van toepassing.
Kan ik de maritieme roepletterlijst downloaden?

Nee, Agentschap Telecom publiceert geen overzicht met alle roepletters (roepnamen, scheepsnaam, MMSI, ENI) van gebruikers van maritieme frequenties. Dit omdat de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) hierop van toepassing is. De lijst is daarom niet meer in te zien op onze website.