Agentschap Telecom

Registreren: als u maritieme frequenties gebruikt

Maakt u op uw schip gebruik van een marifoon of andere maritieme zendapparatuur? Registreer dan uw frequentiegebruik bij Agentschap Telecom.

Voor sommige maritieme zendapparatuur is niet alleen een registratie maar ook een vergunning nodig. Kijk op de pagina met maritieme zendapparatuur voor welke radiozendapparaten u een vergunning nodig hebt. 

Goede registratie: van levensbelang

Bij calamiteiten is een goede registratie van levensbelang. In het maritieme gebruikersregister van Agentschap Telecom staat precies over welke communicatiemiddelen schepen dienen te beschikken. Scheepvaartautoriteiten zoals de Nederlandse Kustwacht en Rijkswaterstaat maken gebruik van die vastgelegde gegevens. Zo kunnen hulpdiensten snel en doeltreffend optreden. Zorgt u daarom dat de geregistreerde gegevens actueel blijven? Ook als u bijvoorbeeld nieuwe apparatuur aanschaft, waarmee u andere frequentieruimte gaat gebruiken.

Registratie voor de pleziervaart

Bent u pleziervaarder en heeft u met goed gevolg examen gedaan voor een bedieningscertificaat? Dan kunt u het bedieningscertificaat bij ons aanvragen. Heeft u dit certificaat ontvangen, dan kunt u een melding doen voor een maritiem registratiebewijs. U meldt uw frequentiegebruik online door het gebruikersregister te openen. U kunt daar inloggen met uw DigiD1. Op de website van DigiD leest u hoe u DigiD kunt aanvragen. Bij de eerste melding krijgt u het registratiebewijs toegezonden. Verder ontvangt u voor internationaal gebruik een Ship Station Licence. Voegt u nieuwe apparatuur toe op uw schip? Dan dient u de bestaande registratie aan te passen. Dit kan via het gebruikersregister.

Registratie voor de beroepsvaart

Werkt u in de beroepsvaart? Ook dan kunt u de registratie online doen. Het kan via DigiD als u op persoonlijke titel frequentiegebruik wilt melden, bijvoorbeeld als binnenvaartschipper. Wilt u de registratie regelen namens een bedrijf? Op onze formulierenpagina vindt u het aanvraagformulier voor een inlogcode. Als u de inlogcode heeft, kunt u aan de registratie beginnen. Ga daarvoor naar het gebruikersregister via de link rechts op de pagina.

1 Lukt het niet om uw registratie online aan te vragen of te wijzigen, neemt u dan contact op met ons klantcontactcentrum

Registratie ingetrokken? Opnieuw aanvragen via Klantcontactcentrum

Is de vergoeding over 2016 niet betaald en is uw registratie ingetrokken? Na betaling kunt u uw registratie opnieuw aanvragen. Voor een maritieme registratie kan dit alleen via een aanvraagformulier. Neem contact op met het Klantcontactcentrum van Agentschap Telecom (050-5877444). Wij sturen u dan een aanvraagformulier toe. Het Agentschap streeft ernaar om de eerdere registratiegegevens weer toe te wijzen.