Melden en afmelden calamiteit graafwerkzaamheden
Kunnen graafwerkzaamheden niet wachten omdat er persoonlijk letsel of grote schade dreigt? Doe dan een calamiteitenmelding bij het Kadaster. Afmelden van de calamiteitmelding (inclusief de reden) doet u bij Agentschap Telecom.
Melden calamiteit
Soms is het nodig onmiddellijk te graven. Bijvoorbeeld bij een beschadigde gasleiding met ontsnappend gas, een overstroming door een lekkende waterleiding of een ziekenhuis zonder stroom. U doet dan een calamiteitenmelding bij het Kadaster. De opdrachtgever voor een calamiteitenmelding (een netbeheerder, gemeente of wegbeheerder) beoordeelt door middel van het toetsingskader calamiteitenmeldingen van Agentschap Telecom of er sprake is van een calamiteit. Is er een calamiteit in de nabijheid van of met een leiding gevaarlijke inhoud? (Dit leest u in de ontvangstbevestiging van het Kadaster) Dan bent u wettelijk verplicht vóór aanvang van de graafwerkzaamheden contact op te nemen met deze netbeheerder. De beheerder is hiervoor 24/7 telefonisch bereikbaar.
Wanneer een calamiteitenmelding niet nodig is
Is de calamiteit veroorzaakt door graafwerkzaamheden waarvoor al een graafmelding is gedaan, dan mag de gebiedsinformatie hiervan gebruikt worden. Mits de complete gebiedsinformatie aanwezig is op de graaflocatie. Een calamiteitenmelding is dan niet nodig. Neem dan wel nogmaals contact op met de netbeheerder als er een net met gevaarlijke inhoud aanwezig is. Uw werkzaamheden zijn immers gewijzigd waardoor extra voorzorgsmaatregelen nodig zijn.
Afmelden calamiteit bij Agentschap Telecom
Is de calamiteit opgelost, meld hem dan de eerstvolgende werkdag af bij Agentschap Telecom via het onderstaande formulier. Het afmelden is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever van de graafwerkzaamheden. Omdat de calamiteitenmelding niet bedoeld is als vervanger voor reguliere graafmeldingen, beoordeelt Agentschap Telecom of de melding terecht was. Gebruikt u de calamiteitenmelding onterecht, dan overtreedt u de WIBON.