Toezicht en handhaving bij handel en apparatuur
Agentschap Telecom houdt toezicht op de handel in apparatuur. Daarbij richten wij ons op fabrikanten, importeurs en wederverkopers (distributeurs). Als blijkt dat de regels worden overtreden, kan Agentschap Telecom maatregelen nemen om te zorgen dat de situatie wordt gecorrigeerd.
Veel van onze onderzoeken beginnen met een vordering om informatie. U bent verplicht om aan deze vordering mee te werken. Wij kunnen u bijvoorbeeld vragen om informatie te verschaffen of documenten aan ons te verstrekken. Ook kunnen wij uw bedrijfslocatie bezoeken en monsters nemen van apparatuur.
Tijdens het onderzoek
Een inspecteur houdt u tijdens het onderzoek op de hoogte van de voortgang. Als de inspecteur vermoedt dat er sprake is van een overtreding, zal hij u de cautie geven. Hij deelt u dan mee dat u niet verplicht bent om zijn vragen te beantwoorden. Een inspecteur kan zich altijd legitimeren zodat u weet met wie u te maken heeft.
Soms zelf op te lossen, soms een sanctie
Wanneer blijkt dat er een overtreding is begaan, bijvoorbeeld omdat een apparaat niet voldoet aan de gestelde eisen, dan kan het agentschap maatregelen nemen. Dit kunnen bestraffende maatregelen zijn zoals een boete, maar ook reparerende maatregelen zoals de verplichting om een terugroepactie uit te voeren of een verkoopverbod. Eerst kijkt het agentschap wat u zelf en hopelijk vrijwillig wil en kunt voordat formele maatregelen opgelegd worden. Wilt u niet meewerken, dan volgen in bepaalde gevallen maatregelen zoals een last onder dwangsom.
Legitimatiebewijs toezichthouder Agentschap Telecom
Elke toezichthouder van Agentschap Telecom heeft een legitimatiebewijs. Twijfelt u of de desbetreffende medewerker echt bij ons werkt? Neem dan telefonisch contact met ons Klantcontactcentrum op. Zij kunnen u verder helpen.
Anders dan op het voorbeeld op deze webpagina ziet, is het legitimatiebewijs ondertekend en voorzien van een specifieke hologramfolie.

