Agentschap Telecom

Uitrollen van 4G netwerk kan zorgen voor storing van televisiebeelden

Je zit net even lekker het Journaal te kijken, gebruikt ondertussen je mobieltje en wat gebeurt er: storing op televisie. ‘Vroeger’, in het analoge tijdperk, kwam dat nogal eens voor, met gekraak en flakkerend beeld. In het digitale tijdperk zijn we daar gelukkig van verlost. Maar niet helemaal, want nu de zogeheten 4G netwerken steeds verder over Nederland worden uitgerold, kunnen er weer storingen in televisiebeelden optreden. Weliswaar per huishouden gemiddeld zo’n zeven keer per jaar, maar toch. De consument kan daar zelf wat aan doen, net als de kabelmaatschappijen, verenigd in NL Kabel. Agentschap Telecom faciliteert.

De 4G netwerken bieden de mobiele beller en internetter veel meer snelheid dan tot nog toe het geval was. De nieuwe generatie (LTE) mobiele telefoons, de dongels en de basisstations voor het 4G netwerk, maken onder meer gebruik van de zogeheten 800 MHz band. Die band wordt ook bij kabeltelevisie gebruikt. En zo kan het gebeuren dat die twee elkaar in het vaarwater gaan zitten. Uit Europees onderzoek van jaren geleden leek de storingskans maar liefst 45 % te zijn. Maar uit onderzoek van Agentschap Telecom in samenwerking met Universiteit Twente blijkt die kans slechts 0,17 % te zijn, oftewel gemiddeld zeven keer per jaar per aansluiting.

‘Gemiddeld’

‘Gemiddeld’, zegt Jan Robijns, ‘dus dat kan betekenen dat het ene huishouden helemaal geen problemen ondervindt en huishoudens in een ander deel van het land, waar de eerste klanten al nieuwe 4G mobieltjes hebben gekocht en snel gevolgd worden door anderen, men veel vaker storing van televisiebeelden heeft. Of denk aan een hele buurt waar op een avond bijna iedereen naar hetzelfde televisieprogramma kijkt. Dat kan zomaar eens elke avond storing betekenen als er geen maatregelen getroffen worden.’

Bij elkaar aan tafel

Robijns is adviseur Markttoegang bij Agentschap Telecom. Hij ziet Agentschap Telecom in de rol van facilitator die de kabelbedrijven en de mobiele operators met elkaar aan tafel wil krijgen. ‘De mobiele operators en de kabelbedrijven zijn natuurlijk hier en daar ook concurrenten. Ze bij elkaar aan tafel krijgen is met enige aandrang van het ministerie gebeurd. De kabelbedrijven zijn in de grote steden de grootste vervoerders van data. Zij zullen scherp letten op mogelijke verstoringen op hun systeem en inbrengen in het overleg met de mobiel operators.’ Jan Robijns is ervan overtuigd dat deze oer-Nederlandse convenant-opzet hier goed werkt.

Oplossingen

Het goede nieuws is dat er oplossingen zijn voor het euvel. Storingen kunnen bijvoorbeeld worden voorkomen door de dertig populairste televisiezenders in een ander deel van de kabelbandbreedte onder te brengen, zodat ze niet meer ‘botsen’ met ethersignalen van de 4G netwerken. Agentschap Telecom heeft bij dit soort oplossingen een faciliterende rol.

De consument kan thuis ook wat doen: betere kwaliteit coaxkabels en coaxstekkers gebruiken. Deze oplossing kost zo’n veertig euro per gezin. Robijns: ‘de kwetsbaarste schakel in de televisiekwaliteit zit ‘m in de coaxstekker. Het mooie is dat NL Kabel (de verenigde kabelbedrijven) nu al met een kabelkeur is gekomen. Dat betekent goede kwaliteit, bijvoorbeeld kant en klare met stekkers gemonteerde kabeltjes, die een hoop ellende voorkomen.’

Robijns: ‘de kwetsbaarste schakel in de televisiekwaliteit zit ‘m in de coaxstekker.'